Datatilsynet og EU jager en skræk i livet på den lokale Facebook-redaktør

Jeg har været utrolig kritisk over for Facebook i den seneste tid. Men jeg troede, det var en aprilsnar, da jeg så dommen fra EU-domstolen den 5. juni og parkerede emnet under ”en eller anden i EU, der ikke har forstået, hvordan Facebook virker”. Da jeg så Datatilsynets fortolkning af samme dom onsdag, troede jeg først, at det var endnu en joke: Danske Facebook-administratorer af Facebook-sider, store som små, alt fra den lokale fodboldklub i Nørre Snede til den top-professionelle side-administrator fra Mærsk, skal fremover dele dataansvar med Facebook. Det betyder, hvis Datatilsynets fortolkning kommer til at gælde, at en Facebook-administrator f.eks. skal sikre sig samtykke fra hver eneste følger på siden, også med tilbagevirkende kraft, give følgerne mulighed for at få indsigt i, hvilke data Facebook-siden har gemt om dem eller give dem mulighed for at få slettet indhold på siden – og meget mere. Læs dig selv ned i Datatilsynets fortolkning her.

Der er tre væsentlige kommentarer til sagen, hvis EU og Datatilsynet fortsat kommer til at fortolke reglerne for Facebook-administratorer så hårdt:

Facebook-administrator skal fremover være jurist
Sociale medier har været cowboy-land i mange år, hvor alt for mange administratorer har set stort på markedsføringslov, ophavsret, lige har uploadet organisationens nyhedsbrevsliste til Facebook uden brugernes samtykke og meget andet. Det har flere administratorer heldigvis lært med tiden at lade være med – men grænserne for rimelighed er nået her – det kan ikke nytte, at man har et regelsæt, hvor Facebook-administratoren skal være jurist for at finde ud af, hvad der skal overholdes, og databaseadministrator, når man skal holde styr på brugerne, hvem der har givet samtykke eller ej – principielt en umulig opgave. Datatilsynet har i deres fortolkning leveret et stykke ufuldstændigt arbejde ved at skrive det klassisk juridisk, som de desværre skal. Når Datatilsynets direktør poster fortolkningen på LinkedIn er der ikke engang en kommentar med om, at fortolkningen må betyde, at Datatilsynet nu skal være med til at se på, hvordan reglerne kan fortolkes og formidles til alles bedste. Datatilsynet må i deres arbejde for ikke kun at passe på danskernes data hoppe ud af embedsmandsrollen her og også sikre, at såvel stor som lille Facebook-administrator får optimal mulighed for at forstå og overholde lovgivningen. De kan ikke skrive i deres kommentar til Politiken i går eftermiddag, at de ikke kommer til at stange bøder ud eller forfølge landets godtroende Facebook-administratorer, før de selv har mere indblik i, hvordan reglerne i EU skal fortolkes. Men i dette tilfælde burde de droppe den klassiske kontorchefs juridiske kommentar og rent faktisk medgive et sted i deres fortolkning eller i pressen, at dommen er for voldsom, og at folk kan slå koldt vand i blodet, indtil GDPR-skræk og Cambridge Analytica-debat når et leje, hvor vi kan begynde at tage fornuftige afgørelser igen.

Hvad med alle andre platforme?
Hvorfor er der ingen, der rækker hånden op og fortæller, at LinkedIn, Twitter, annoncering på netaviser og meget mere er fuldkommen samme sag som Facebook? Hvis danske organisationer går i panik nu og hopper over på LinkedIn, vil de blive mødt af præcis samme krav, eller større, når medieverdenen og måske Datatilsynet begynder at fokusere på, at eksempelvis LinkedIn lige nu ser ud til at lege rigtig meget rundt med brugernes data. Jeg bliver tit spurgt om Facebook lytter til vores samtaler. Jeg tror, at vi vil finde ud af med tiden, at LinkedIn ”lytter” langt mere ned i vores øvrige apps, mails, kalender osv. end Facebook nogensinde har turdet. Hvis Datatilsynet fortolker EU-dommen nu, kunne de måske være proaktive og gå ud med noget rådgivning om, hvordan man forholder sig til de andre sociale medier.

Hvad med danskerens eget ansvar?
Med EU-dommen og den fortolkning Datatilsynet har leveret, skriger debatten på, at en eller anden liberal politiker i EU eller bare en eller anden voksen sørger for, at Facebook-brugerens og net-brugerens eget ansvar tages med i ligningen. Min gode ven fra onlinesynlighed.dk, John Nielsen, skrev det meget præcist i en mail til mig (som jeg vist kun må offentliggøre med hans samtykke i disse GDPR-tider): “Det er, som om EU-kommissionen har planer om at ødelægge Internettet, som vi kender det i dag”. Og undervejs glemmer samme EU, at brugerne selv har en fri vilje og burde tage ansvar for sig selv. Kan det virkelig passe, at en Facebook-administrator for en lokal fodboldklub skal oplyse hr. og fru sovs i Danmark om, at når de klikker på knapper ude på det der internet, at det så betyder noget i det virkelige liv? Politisk må EU ikke gå så meget i selvsving, at det bliver den stakkels forbruger, der ikke anede, at knappen sendte noget viden videre til en platform, når der blev trykket på knappen. Vi er derude, hvor McDonalds skal skrive på deres kaffekop, at den indeholder varm væske man kan brænde sig på, hvis man vælger at hælde det ud over sig selv. Alt imens kunden selv får lov at klage over, at kaffen er smålunken og giver dårlige ratings på Trustpilot. Hold lige fast – en Facebook-administrator skal fremover oplyse en følger om, at de kan se, hvad brugeren har klikket på i Facebook Indblik? Også selvom administratoren ikke bruger det til noget og ikke ligefrem får statshemmeligheder. Det er helt okay, at man skal oplyse grundigt om, at man bruger pixels mellem Facebook og sin hjemmeside, så brugeren får den viden på hjemmesidens cookie-regulativ. Men det her er for latterligt. Slut færdig.

Konsekvensen af Datatilsynets udmelding onsdag bliver, at alle kommunikationsbureauernes telefoner kimer i dag – fra deres kunder, der vil vide, om de kan smide deres Facebookside ud af vinduet. Mens de små administratorer uden bureauer er i gang med at Google “Er der en voksen til stede”, fordi de ikke har et bureau, der kan fortælle dem, at vi ikke aner, hvad der er op og ned. Det eneste vi kan fortælle dem er, at fortolkningen er latterlig, at de skal afvente at nogen kommer til fornuft, at Facebook nok bliver pålagt et eller andet specielt, så brugersamtykket ligger i deres system og ikke skal administreres af en lokal Facebook-administrator, og at de bare umiddelbart skal bryde reglerne, som ingen forstår, indtil nogen eller noget får styr på det. For der kommer ikke bøder ud af det i første omgang. Kun forvirring.

 

One response to “Datatilsynet og EU jager en skræk i livet på den lokale Facebook-redaktør

  1. 100% enig, specielt med annoncer på LinkedIn. Generelt man kan fornemme at der forsøges med at “mainstreaminisere” internet som kan tilgås via Google og Facebook.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *